”…som regnet som just faller…”

Låt oss åtminstone för tillfället strunta i att försöka vara “bildade” – jag har för min del gett upp för länge se’n – och bara avnjuta det rena artisteriet i första början och slutraderna av Dantes “Gudomliga Komedi”. Ungefär som en musiker då han fångas av Jascha Heifetz’ perfekta frasering av bärande teman i Brahms eller Tjajkovskijs violinkonserter. Eller som då en kompositör upplever hur Mozart i en sekvens med ofattbar skönhet och elegans utvecklar tematiken från tonika till dominant i någon symfoni eller stråkkvartett – som om det vore den enklaste sak i världen. Eller som då en fotbollsentusiast upplever en perfekt kombination av passningar som leder till mål: “den satt!”

Nel mezzo del cammin di nostra vita

mi ritrovai per una selva oscura,

ché la diritta via era smarrita.

Vid mitten av vår levnads bana

befann jag mig i en mörk skog

där den rätta vägen var förlorad

(min hemmagjorda översättning)

Kan ni tänka er mer magnifika öppningsrader i ett stort diktverk? I klass med den passionerade greve Orsinis spelöppning i Shakespeares “Trettondagsafton”:

If music be the food of love, play on; Give me excess of it…

eller Goethes åkallan av ungdomens demoner i inledningen till Fausts första del:

Ihr nahet euch wieder, schwankende Gestalten

I nalkens, töckenskepnader…(Viktor Rydbergs översättning är i sig ett poetiskt mästerstycke).

Och så slutet av “Komedin”:

A l’alta fantasia qui mancò possa;

ma già volgeva il mio disio e ’l velle,

sì come rota ch’igualmente è mossa,

l’amor che move il sole e l’altre stelle.

Här förlorade den höga fantasin sin kraft;

Men min trängtan och min vilja hade redan svängt runt,

som ett hjul är stadigt drivet av kärleken

som rör solen och de andra stjärnorna

Säga vad man vill men “den satt!” Och jag talar inte om min grova (och förmodligen felbehäftade) översättning.

l’amor che move il sole e l’altre stelle

Jag upprepar raden då jag skall till och somna på kvällen och känner en stark inre glädje.

Mitt intuitiva, ja rent ointellektuella, ” artistiskt” präglade sätt att försöka fånga upp skönheten ur klassiker tror jag är typiskt för just musikmänniskor. Vilken musiker som helst förstår förmodligen vad jag försöker säga. Den lyrisk/poetiska, till skillnad från den strängt akademiska angreppsvinkeln, är ju också den som Olof Lagercrantz använder i sin lysande ”Från helvetet till paradiset. En bok om Dante och hans komedi” (1964, tusan, jag hittar den inte i bokhyllan, dags för ett nytt besök på Rönnells då jag åter är i Stockholm; däremot återfann jag hans lika insiktsfulla bok om Stig Dagerman). Här finner vi, som en kritiker citerat Lagercrantz, den evigt samtida Dante som tillhör ”nuet i lika hög grad som regnet som just faller och det kalla kriget som består” (vilket det ju för all del inte längre gör, utom på Koreahalvön).

Parentes: högerfolket förkastar Lagercrantz för att han var maoist (f ö i likhet med många nu till högern omvända individer). Det gör jag också, men jag finner de nämnda böckerna av honom inte mindre läsvärda för det. Och ja, jag lyssnar till Karajan trots att han var medlem i nazistpartiet, slut på parentesen.

Jag är rädd att jag efter att ha droppat dessa enskilda rader nu måste läsa hela den fördömda “Komedin” av vilken jag hittills endast läst brottstycken, liksom en mängd uttolkningar. Men låt mig ta “Odysséen” först, sedan är det väl inte mycket kvar av mitt uppmärksamhetsspann. Fast jag hoppar nog över de första sångerna. Odysseus figurerar ju förresten i hög grad i “Komedin” där Dante inte låter honom återvända till Ithaka.

Annonser

5 reaktioner på ””…som regnet som just faller…”

  1. Härligt Carlo. En bok som följt mig genom livet är Eugene Tígerstedts biografi. Dante-Tiden, Mannen Verket. Språket är som en skön musik och Dantes liv är ju också spännande med alla politiska komplikationer i Firenze.
    Fortsätt att skriva Carlo du har den rätta ådran. Claes Merithz.

  2. Bo! Det är jag som tackar min tidigare dirigent Claes Merithz att han tillskriver mig denna bildning och formuleringsvirtuositet.
    Detta trots att han känner mig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s